Zijn mensen met een elektrische auto een beetje dom?
Al meer dan tien jaar verschijnen overal zonnepanelen op daken, waarmee zonlicht wordt omgezet in schone, groene energie. Tegelijkertijd zijn elektrische auto’s steeds gewoner geworden. Je zou denken dat eigenaren van deze duurzame voertuigen hun auto’s overdag opladen — precies wanneer de zon volop energie levert. Maar wanneer laden mensen hun elektrische auto’s écht op? Juist… ’s Nachts.
Op het eerste gezicht zou je bijna denken dat deze mensen niet helemaal logisch nadenken. Maar is dat echt zo? Of zit er meer achter?
We kregen altijd te horen dat dit komt omdat mensen overdag aan het werk zijn — een veelvoorkomende diagnose. Maar nu werkpatronen veranderen en technologie zich verder ontwikkelt, vinden steeds meer mensen slimme oplossingen. Eén daarvan is smart charging (slim laden): een methode waarmee het laden van elektrische voertuigen wordt afgestemd op duurzame energiebronnen zoals zon of wind. Dit optimaliseert het energiegebruik en vermindert de ecologische impact.

De opkomst van slim laden
Volgens nieuwe gegevens van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) wint slim laden snel aan populariteit. Uit een recente enquête blijkt dat 63% van de mensen al slim laadt op basis van duurzame energie, terwijl nog eens 19% dat van plan is. Slim laden betekent meer dan alleen ‘op het juiste moment inpluggen’ — het draait om het optimaliseren van het hele energiesysteem.
Er zijn natuurlijk meerdere redenen om slim te laden. Neem bijvoorbeeld laadtarieven op basis van tijd (Time-of-Use Pricing): veel slimme laders maken gebruik van schommelende elektriciteitsprijzen. Door op te laden tijdens daluren, wanneer stroom goedkoper is, kunnen EV-eigenaren flink besparen. In de RVO-enquête gaf 23% van de deelnemers aan dit al te doen, terwijl 31% hierin geïnteresseerd is.
Een nog geavanceerdere optie is bi-directioneel laden, waarbij een elektrische auto niet alleen energie opneemt van het net, maar ook terug kan leveren als er een overschot is. Zo wordt je auto een tijdelijke energieopslag, wat helpt om het net te stabiliseren in tijden van hoge vraag. Momenteel maakt slechts 4% gebruik van deze technologie, maar bijna 49% wil dit in de toekomst wel gaan doen.
Naarmate meer mensen overstappen op elektrisch rijden, raken lokale stroomnetten steeds zwaarder belast. Slim laden kan dit probleem helpen oplossen door auto’s alleen te laden op momenten dat er voldoende netcapaciteit is. In de RVO-enquête gaf 15% aan hier al gebruik van te maken, terwijl 24% hier interesse in toonde.
De toekomst van laden: slimmer, groener, efficiënter
De cijfers van de RVO laten duidelijk zien dat steeds meer mensen overstappen op slim laden. Niet alleen om hun laadgedrag af te stemmen op zonne- of windenergie, maar ook om geld te besparen, het stroomnet te ontlasten en bij te dragen aan een duurzamer energiesysteem.
EV-rijders zijn dus allerminst “een beetje dom” — integendeel: ze nemen juist slimme, bewuste beslissingen over wanneer en hoe ze laden.
De overstap naar elektrisch rijden is slechts één stap in de energietransitie. Het combineren van EV’s met slimme laadtechnologie die hernieuwbare energie optimaal benut en het stroomnet ondersteunt, is de logische volgende stap. Naarmate slim laden meer de norm wordt, verandert het fundamenteel hoe we omgaan met energiegebruik en mobiliteit.
Dus: als jij je elektrische auto nog steeds ‘gewoon’ ’s nachts oplaadt zonder slimme laadstrategieën, is het misschien tijd om daar eens opnieuw naar te kijken. Je loopt mogelijk besparingen, schonere energie en zelfs de kans om terug te leveren aan het net mis. Slim laden is dé sleutel om de energietransitie in beweging te zetten.
Zijn mensen met een elektrische auto een beetje dom? Het lijkt er eerder op dat ze de rest gewoon een paar stappen voor zijn.
Wil je iets waarmee je écht slim kunt laden of een thuisbuffer voor energieopslag, zodat je je zonne-energie ook ’s avonds kunt gebruiken? Kijk dan eens naar onze slimme oplossingen.